Friday, October 1, 2010

"Aku kata jangan kacau aku kan?"

Read…if you dare not to be alone at night!

Lumrah student life..bila musim assignment tiba.. tidur tak menentu..
Sudah beberapa hari ini bersengkang mata untuk siapkan semua assignments itu.. tidur pukul sepuluh malam..bangun balik pukul 1pagi…
Samalah macam pagi semalam.. begitulah rutin diulang..
Tak rasa takut sangat sebab roommate ialah classmate..
So rutin kami pun lebih kurang,,
Menjelang pukul 4 pagi..

Roommate mira nampaknya dia nak tidur dah..
Lampu utama dah tutup.. tinggal lampu meja je terbuka,,,
Hidup satu bilik.. mestilah bertimbang rasa terhadap satu sama lain.. ye dak?
Dia nak tidur.. jeles gak.. tapi tak pe..dah siap nanti tidurlah…
Tengah focus menaip.. tiba-tipa terdengar seperti orang mendengus..
Mira toleh belakang.. mira nampak mata roommate terbuka sikit.. sambil terpusing-pusing.. makin pelik.. seolah-olah..matanya sedang memanggil-manggil mira..
Mira terkaku… mata mira dilurutkan pula ke bantal yang sedang dipeluknya..
Bantal itu seolah-olah sedang ditekan-tekan oleh satu daya yang invisible.. lantas..mira bangun dan menuju ke arah roommate,,
Seraya itu, tangan kanan-kanan mira menyentuh dahi dan tangan kiri mengangkat tangannya,,

“hang demam ke?” tanya mira tenang..
“awat hang datang lambat sangat.. aku panggil hang la tadi”
“la..yeke..kena tindih..?”
“haah”..jawab roommateku sambil cuba melelapkan mata..
Tak sampai dua minit… mira terdengar jeritan kecil..
Sah! Kena lagi la tu.. seraya aku memegang tangannya,,
“kena lagi ke?”
“haah..dua kali kena..hish”
“takpe…tidur je”

Mira segera bacakan ayat kursi lalu disemburkan ke arahnya..
Mudah-mudahan tidur lena..
Sejam kemudian..mata pun dah mengantuk..Alhamdulillah..siap pun..
Tak tunggu lama dah..terus melabuhkan kepala di bantal..penat! dapat tidur sepicing dua pun jadilah!...

Posisi tidur yang sebaiknya ialah mengiring ke kanan.. lebih afdal menghadap qiblat.. betul tak kawan-kawan?
jadi mira mengiring ke kanan..
Baru je nak melelapkan mata..tiba-tiba terasa udara makin berat di atas sebelah kiri..ahhh! sah mira pulak kena.. mira cuba gerakkan ibu jari kaki sambil cuba membaca ayat kursi..puas mencuba..akhirnya ‘udara’ itu pergi..

Lagi sekali…kali ni makin ganas.. kepala mira ditolak-tolak.. mata terasa dipaksa pejam.. geram dibuatnya..! lagi sekali ikhtiar.. baca ayat kursi.. dan cuba sebut nama Allah dengan kuat.. akhirnya ‘udara’ itupun mengalah..dan mira kalihkan badan menghadap ke arah sebelah pula,.. sambil melihat ke atas.. mira cakap dengan suara yang perlahan tetapi jelas…
“aku kata jangan kacau aku kan?” sambil di dalam hati terlintas ayat Kursi dan ulang-ulang membacakannya.
dan Alhamdulillah..’udara’ itu tidak lagi menggangu.

mira pernah dengar cerita… di blok ini ada ‘penghuni tetap’
dia tak sukakan muzik yang kuat mahupun asap…
menurut ayah.. kita juga akan digangu sekiranya terlalu sedih mahupun terlalu berduka cita…
orang yang mungkar mungkin akan terkena atau tidak..(kalau dah mungkar..sepertinya sudah jadi saudara-mara merekalah)
lagi..jika tinggalkan bilik terlalu lama pula… kemungkinan bilik itu akan dihuni..
ada satu lagi.. ketika bersendirian.. bila ditepuk dari belakang.. beri salam terlebih dahulu.. baru menoleh.

well.. memang benda2 macam ni kita tak nampak tapi tahu kewujudannya..
yang penting kita percaya benda2 tu ada..
oleh itu..
-beri salam apabila masuk rumah atau bilik 
-baca surah Al-Mulk sebelum tidur
-sebelum tidur, ambil sehelai kain dan baca Bismillah sambil melibas katil dengan kain tersebut..

p/s: entri tak berapa meremangkan bulu roma ha? 

12 komen dari pembaca :

GaDis CoMeL said...

biasanya time2 exam lagi lah 'benda' ni suka nak kaco orang..

HaNTwO said...

meremang bulu kaki pokcik hehehe... :)

Azmi said...

agak la mira...meremang sikit2 je...
haha...
ish...main tindih3...

diana said...

akak pun masa sekolah dulu selalu
kena tindih..
mungkin mase remaja dulu emosi kita ni
bercampur2 kan..
tapi akak dulu bukan macam angin tapi macam nenek kebayan..
baju itam..
dia merangkak dari kaki sampai muka akak..
tu yang emas giler tu..
berat sangat..
sekarang sejak kawen tak de dah..

Nobita Sensei said...

pompuan paling byk kene tindih. amalkan baca bismillah 21 kali sebelum tidur ok~

ben said...

memg menakutkan...
bwu sikit je kaco..
penah handle budak2 meracau...
lgi seram...hu3...

Aretikz said...

Uish.. seram2.. sampai tertelan sejibi zinger burger.. ahakz.. besalah benda tu.. bukan stakat kena tindih.. nampak depan2 lg.. best juga berpeluang nmpak.. biarpun dalam ati.. "len kali jgn muncul lg depan aku" har3x~

Amni said...

Hoho.. pernah sekali kena masa lepas abis SPM.. kat umah.. masa tu maghrib... bayangkans emua orang ngah cakap kat sekeliling saya.. tapi dorang cam tak sedar je apa jadi ngan say.. dah tu, bila saya terbagun, saya cekik diri sendiri tu... berpeluh-peluh... fuh.. syukur umur panjang lagi...

amirasyraf said...

apasal mira tak bertukar jadi power rangers jer,,kan boleh lawn....hehehhe..panggil atromen keor so on..hehe gurau jer....teruskan berdoa...
" Jadikan doa sebagai rutin harian"
btol x mira?

FareedSairi said...

terima kasih dengan nasihat yg diberikan...

iqbalsyarie said...

agak la...seram..tapi tak pernah rasa dan tak mahu, maka tak dapat hayati sgt la. hihi

Entry Baru:
-Sibuknya dunia!
-Is it really a matter if a women can't pregnant?

Anna Boleyn said...

woooooo seram baca entry ni. hukhuk

 

Short and Sweet Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template