Thursday, June 10, 2010

Aku dan kosmetik Tradisi..

Semalam (6/10/2010)...
Aku minta kat mak ak stok 'bedak sejuk'
rupa-rupanya tu kawan mak ak yg bagi
eh? boleh buat sendiri ke...??? aku tertanya-tanya sendirian..
ha... buat sendiri pon boleh.. mak ak pantas memangkas angananku..
huhu..mcm dh baca fikiran ak je,,,
ok, skang ni ambik botol kat luar tu ha,, mak dah rendam beras tu lebey kurang setahun setengah dah..
untuk bagi lembut..
uiii lamanya!!!!



ha...baru tahu,,,,
pergi basuh beras tu kat bilik air belakang...
busuk baunya tu...
ble dah buka... hmm x la busuk sangat..nasib baik..
ok...basuh je la dalam tapis..

lepas tu ape mak??
ha lepas tu g blend..air jangan banyak sangat..

ooo ye tak ye gak.. nak bagi hancur...ape la aku ni,,,
Selepas blend...alamak ....cair la plak...
cair ke... xpe2...ada cara penyelesaiannya..
mak ak pon bawa kuar kain lampin
bubuh tu dalam ni.. kita perah airnye..

ooo camtu ke..
klu nak halus lagi... amik yang kuar dari kain ni.. tapi permulaan OK la ni..
lpas tu...ambik daun pisang, kain batik dan tikar.. kita buat corong dan lapik..
baik boss!! hehe..

dah siap terhampar.,..mak ak tunjukkan cara-caranya..
ha... camni la... titik2 kan cecair ni..
ni x melekat taw atas kain.. nnt bila dh kering belah serak-serak kan je..
hmm..cubaan pertama..tgh2 dok buat..gedebuk bulat beso terjatuh.. aduh susah gak..
alih2 pake plastik kecik lagi senang,.
huhu...oleh kerana banyak tangan yang buat nye...
banyak le variasi saiz nye..

lpas jemur boleh la simpan dalam bekas mamc ni..
nak bagi wanngi sket?? bubuh la daun pandan..
haaa... itula alkisah bedak sejuk dan aku..

0 komen dari pembaca :

 

Short and Sweet Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template