Tuesday, July 20, 2010

Berbini dua, salah ke?

3 hari lepas dapat notis dari S/U.. atas meja ada satu lagi kes..namun kali ini kes syariah..
 saya ini macam kotak aduan rakyat dah..
tapi takpe.. kerana di MIRAIE FIRM & CONSULTANCY Ptd Ltd


'saya sedia membantu'

Sejak bila mira jadi peguam?? bukankah kerjaya di masa depan lain?... itu lain cerita.. 
sekarang..mari kita (bergosip) analisis kes ini..

DI BAWAH INI KERATAN FAIL SULIT SIMPANAN PERIBADI
===================================
Nama Defendan: Saleh (hanya nama samaran)
Umur: Dah tua.. 40-an kot
Lokasi: tak diketahui
Pernyataan kes:

1.Telah meninggalkan isteri pertama Sarah (hanya nama samaran) terkontang-kanting di KL yang bekerja sebagai pegawai domestik a.k.a suri rumah untuk menyara  7 orang anak. 
2. Berpindah ke negeri lain dengan alasan cari kerja namun berhenti memberi nafkah kepada isteri pertama. Lebih teruk lagi telah berbohong mengatakan bahawa wang yang dipinjam dari adik beradiknya telah hilang. (padahal bagi kat bini muda). Malah Saleh telah meminta duit dari isterinya yang pertama untuk diberi kepada isteri kedua.

MySpace
(klik read more untuk entri kali ini)


3. Buka akaun di facebook dengan status Married.. (tambah bini) dengan si Siti (hanya nama samaran).
dan mengeluarkan kenyataan yang menyebabkan isteri pertama tak henti2 menangis hingga ke hari ini.
4. Telah menyebabkan anak keduanya frust menonggeng dan fail SPM.
5. Juga tidak menghiraukan anak2 di rumah yang sakit rindu... "abah,abah..abah.."

---------------------------------------------------------------------

Walaupun defendan mahu menyorokkan bini mudanya, namun bukti telah didapati oleh MYsePai agency..
nak lari mana? ini dunia teknologi..

Saya sempat juga menemu ramah orang yang kenal dengan defendan ini,, katanya

"kesian Sarah, dah la tak kerja.. si Saleh itu buat perangai macam tu... konon pergi cari kerja,, bini kat KL tu tinggal gitu je.. taw2 dah kawen lain... hutang kawen dulu pon tak habes... aduhaai.. kesian Sarah.. mak cik telepon dia..dia asyik menangis je, mira tolong la buat sesuatu"

eh?? kenapa pulak saya mak cik.. pulak dah.. ok takpe..mari review temuramah seorang lagi.. 

"pak cik tak tahu nak nasihat macam mana.. dah beso,,nak sekeh..kang bertumbuk pulak.. adoi"

alamak.. kalau aku pun actually tak taw nak buat macam mana..
nak nasihat..kang kena tempik..

"aku lebih makan garam dulu dari kau"

adoi... ye.. makan garam je lebeyh..otak letak kat lutut.. 
macam mana ye... 
saya tak salahkan poligami...

ader je yang berpoligami.. tapi bahagia, aman dan sentosa,,
tak pecah piring pecah pinggan mahupun pecah hati

habes tu cik mira,, apa nak buat sekarang?

jawapan saya kepada kes ini,, mari kita rujuk Al-Quran mengenai poligami berkaitan hal ini..
rujuk Surah An-Nisa' Ayat 129
Terjemahannya berbunyi begini:

"Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri2 mu. walaupun kamu sangat ingin berbuat demikian, kerana itu janganlah kamu cenderung kepada yang kamu cintai, sehingga kamu biarkan yang lain terkatung-katung. Dan jika kau mengadakan perbaikan dan memelihara diri dari kecurangan, maka sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang"

Sengaja saya keratkan kepada 3 bahagian, mari kita lihat kes ini dari Firman Allah tersebut:

Part 1
defendan tidak berlaku adil kerana mengabaikan isteri pertama dan anak2nya, perlakuan defendan tidak dapat menggambarkan dia mahu berlaku adil terhadap kedua2 isterinya..

Part 2
defendan hanya menganggap Siti yang lebih memahaminya.. (kalau bini pertama tak paham macam mana anak boleh sampai 7 orang?) Kenyataannya di Facebook menguatkan lagi fakta bahawa tiada lagi ruang buat isteri pertama di hatinya.

Part 3
Defendan ternyata berlaku curang atau lebih tepat lagi nusyuz kepada isteri pertama. Namun tidak mahu mencari jalan penyelesaian kepada masalah yang dia timbulkan. Nampaknya, defendan juga hanya tahu bertaubuat walaupun sebenarnya faham apa itu bertaubat.

'Jadi Saleh..mengaku salah ajelah.. kau nikahi mak cik Sarah baik2, selesaikan perkara yang kau cetuskan ini baik2'
tiada lagi rasa hormat di hati mira terhadap defendan ini.. Astaghfirullah..
terdiam lagi..

Kepada  mak cik SARAH:
cik mira nak cakap:
bersabarlah.! moga Allah tunjuk jalan kepada permasalahan ini..

Sekian: Dari Meja cik Mira

p/s: kes ini buat aku ngeri nak kawen..  

39 komen dari pembaca :

OrenLimau said...

kah3.jadik lawyer.
biar oren jadik FBI ye cik mira

amira said...

@OrenLimau: ok isi resume dulu..

pu3mas89 said...

dah macam cite imam mude lak tau !!!

amira said...

@pu3mas89: xpe lah.. saya jadi makmum muda la kali ini...hehe

izyanty collection said...

betol-ke-orang-berpolitik-xbaik.

sy perlukan pendapt, tlog ye.tq

naziatul hawa said...

hehe hawa nk jadi assistant kak mira la....leh x??keja part tyme

amira said...

@naziatul hawa: adeh.. bisnes baju pun sangkut2..

hijabviolet said...

hijabviolet will be the judges..ok mira c u in court! hehe

hm kahwin dua? perempuan memang selalu automatik tak tenteram dengan pernyataan ataupu persoalan ni tapi ALLAH lebih tahu semuanya:-)

amira said...

@hijabvoilet: huhu.. judge this case fairly ok..

biasa la naluri perempuan..mungkin kerana situasi sekarang, zaman dan masa sekarang buat persepsi perempuan terhadap poligami jadi negatif..

♥xaturen♥ said...

Saya tak dapat cakap apa la dalam kes macam ni! bab saya pun lelaki juga,

bagai yang saya war-warkan jalan terbaik nya... setiap wanita itu sebagusnya ada pekeq 3c,

iaitu urutan pertama c cerdik, kedua c cergas, ketiga c cekal jadi jika pekeq ini ada pada setiap wanita maka akan tiada lah wanita yang akan menjadi isteri kedua....

;p adehh..

amira said...

@xaturen: nampaknya awk dah silap faham apa yang sy mahu ketengahkan di sini..
bukan soal berapa isteri tapi soal berlaku adil kepada isteri2 yang dinikahi

iqbalsyarie said...

Nice!really~!!!betul2 best post kali ni..hehe...enjoy read this~
Post baru:Ini baru mukaddimah aje

amira said...

@iqbalsyarie: thanks ye.. terus bagi kritik dan saran...

touya said...

Poligami asalnya untuk membantu kaum wanita tapi dah jadi lain .

amira said...

@touya: ye,, poligami yang dipalikasi memang tak kena tempatnya.. (dalam kes ini)

Ina Hashim said...

i follow u too :)

FareedSairi said...

Salam...menarik.sgt menarik...tahniah.Sesungguhnya berlaku adil adalah ciri2 muslim yg baik...apabila nak berumah tangga, jgn jdkan cinta sbg pengukur kebahagiaan. jdkan nilai2 agama dan syariat sbg janji bahagia.carilah yg sempurna islamnya...pertama skali solatnya...auratnya.kalo la susah nak tutup aurat,susah juga la nak tutup lubang2 hasutan syaitan.kalo susah nak bersolat,maka senanglah dia didampingi syaitan...maka senanglah syaitan menjadi duri dlm daging bila berumah tangga

nizamsani said...

haha.entri ini bagus.

PIDUT ASiS said...

Part 3..Namapaknya ke nampaknya??confius sket..hehehe

pok je kepala saleh tu..keje malas,tapi gatal nak bebini...

Post Terhangat...
Mandi(Edisi Separa Lucah)

amira said...

@PIDUT ASiS: maaf.. x perasan pulak salah eja..

PIDUT ASiS said...

hahaha..tak pe..benda kecik je...

Khairul Azmi said...

kak amira...bukan ke suami kita guna istilah dayus dan
nusyuz untuk isteri kan???

erm betul...poligami tak salah tpi org yg x adil dlm berpoligami tu yang salah...

sarina izryn said...

Perkahwinan sekarang lebih kepada memenuhi nafsu dan bukan kepada syariat itu sendiri. Dan lelaki akan mudah lupa kepada yg tua bila dapat pucuk muda. dan perempuan akan mudah tertarik kpd lelaki yg bergelar suami kerana kedudukan mereka yg establish...wpun x semua macam itu. Sebagai isteri muda, patut amik lgkah menegur suami akan peranannya sebagai ketua keluarga apatahlagi beristeri dua. Sunggu besar pengorbanan pd sume pihak. Perlu adil, bertggjwb dn amanah...(sekadar satu pendapat)

amira said...

@Khairul Azmi: istilah nusyuz memberi makna tidak melakukan tanggungjawab..
tak kira la suami kepada isteri atau isteri kepada suami..

@sarina izryn:Thanks..

Khairul Azmi said...

thanks...bru thu..okeh tenkiu...

akmalhilmi said...

ish
dunia2
mcm kes mkcik aku pn ada gakx nieh
sian kowt kalo keadaan mcm 2

Anne Boleyn said...

hmm~ hana anty gile woh ngan owg yg cmni. kawin dua tp x berlaku adil. huhu

btw, bagus! da tuka tulisan. :)happy blogging yerr :)

p/s: jom baca citer anne boleyn di GH! :)

amira said...

@akmalhilmi: hurm tu la.. naseb diorang tak terbela..

@Anne Boleyn:huhu.. sy pon anti..
tq advise u.. rasa senang sikit kot nak baca...

arifadela said...

lawyer ke loye..
hhaha..
jalan2 je..bace entry

╚► Scya Lollita◄╗ said...

tp kan bukan ke nusyuz tu fokus utk prmpuan ??

amira said...

@arifadela: hehe... rasanya ape??
@Scya Lollita: nusyuz untuk lelaki jugak..kalau dia tak tunaikan tanggungjawab..dulu2 banyak kes pompuan je.. skarang laki pon ader..

kukuchimachikumi said...

kawen 2 itu bese2 jek kot...hehe

amira said...

@kukuchimachikumi: ye..memang biasa..

little black dress said...

haha..bez bce blog mira..
=)

amira said...

@little black dres: thank you!

Yuki KumikO said...

huish...
ngerinye masalah rumahtangge~

amira said...

@Yuki KumikO: kita gurls ni mari la pi belajor tips2 untuk mengelakkan benda2 gini..

Anonymous said...

apakah mira tau kesemua fakta kes ni hingga mira nk menghukum dan menulis sebegini...
mana mira tau yg si saleh tu x hirau kan anak2 yg sakit rindu di umah?mira boleh baca fikiran dia ke?boleh tau hati dia ke?
satu lg mna mira tau yg dia x adil?mira kenal keisteri kedua dia?taumcm mana layanan dia pd isteri kedua dia?

amira said...

@Anonymous: adakah berkaitan kamu cik anonymous..? saya sedang tulis kes kamukah?? atau awak tahu tentang kes ini?? atau..awak memang salah sorang daripada 3 S ini.. ? Saleh? Sarah? atau SITI?
Saya tidak mendedahkan identiti sebenar.. jadi.. kenapa mahu gusar???
Saya professional ok..!!

 

Short and Sweet Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template