Tuesday, July 13, 2010

Jerawat:X susah~~ minum air je..

readbud - get paid to read and rate articlesAiseh.. banyak sangat dah dengar orang sekeliling dok merungut pasal jerawat yang tumbuh kat muka..
tak kira la jerawat nasi ke..jerawat batu ke.. mak jerawat or bapaknye..

Ramai juga yang terpengaruh dengan iklan2 kosmetik yang kononnya dapat clearkan jerawat dari muka..
Tapi..sebenarnya.. produk2 tu do more harm than good..

Dok tampal la muka tu dengan krim yang berbagai..
ada tiga kemungkinan yang akan berlaku:

  • muka clear tapi bila stop jerawat naik balik
  • muka bertambah2 la semak dengan segaala jenis dan saiz jerawat 
  • muka licin dan clear namun menambahkan toksik dalam badan dan sebabkan pelbagai penyakit lain.Contoh organ disfunction.
Bukan tak bley pakai kosmetik tapi yang lebey elok ialah kita buat cleansing dari dalam..
sebab apa naik jerawat ni. Jangan slah faham pulak.. foam cleanser dan scrub memang perlu untuk buang kotoran dan kulit mati lagi2 gurls yang selalu pakai mekap.

Persoalannya: kenapa muka naik jerawat?


jangan picit jerawat..nanti berparut.
credit goes to pc GOOGLE

toksin atau waste dalam badan tu tak boleh keluar secara urinate atau popping.. so jalan lain...keluar ikut kulit..


Cara yang terbaik untuk mengeluarkan toksin dalam badan ialah minum air..
kan kita dah disarankan untuk minum sekurang-kurangnya 2 liter or 8 gelas sehari
so ader kebaikannya di sebalik saranan tu.

Air yang diminum pulak bukan bermaksud air apa sahaja tapi air putih/air mati/air masak atau air mineral. Highly recommend air mineral.. tapi air masak pon bolehlah..
Kurangkan minuman bergula dan minuman sejuk ye..untuk kurangkan potensi obesiti dan penyakit kencing manis.

Selain bertindak sebagai pelawas atau pelincir dalam penghadaman, air menjadi pengakutan kepada toksik2 dalam badan supaya boleh dibuang semasa buang air besar mahupun kecil.

Minum air juga adalah untuk mengelakakan badan dan otak terhidrat supaya badan kekal aktif dan otak sentiasa cerdas.Minum air lebih banyak dari biasa apabila berada dalam kawasan suhu melampau..

Buat gurls yang didatangi haid..waktu ni minum air lagi banyak coz selain menstabilkan emosi dapat mengurangkan chance kulit muka untuk naik jerawat.

Lagipun..air ni sebagai natural moisturizer kepada kulit muka.


Selamat Beramal~~

p/s:amalan saya> saya minum air putih sebelum dan selepas bangun tido. Jangan segan silu bawa bekal air putih ke mana saja.. =D oh ye.. bagi orang yang der kulit bermasalah..boleh cuba detox,..saya boleh rekemen mana yang elok..huhu

7 komen dari pembaca :

RAWSHADE said...

Saya x da jerawat. Baru saya sedar tabiat saya ialah minum air dengan kerap. Terima kasih sbb sedarkan saya!!

Norfa Lyana said...

saya ade jerawat..tapi tabiat saya biar kan je.. xde pakai ubat ape2..or kosmetik untuk menutupnya.. then bila dah betol2 matang sya kutis laa.. buang.. tapi xda effect.. alhamdulillah...

amira said...

@RAWSHADE: Huhu.,..bagus..teruskan amalan tu..
sesama..kita kena saling mengingati..
@Norfa Lyana: cara kamu ok juga.. tapi kutil jangan pakai kuku ye.. lorh lupa nak masukkan dalam post... kalau nak pegang kulit muka.. cuci tangan dulu.. pake sabun.. tangan kan tempat bakteria paling banyak.. =)

NabiLLa NaSir said...

saye makan innershine pati prune for detoks. mmg bagus. recommended!

amira said...

@NabiLLa NaSir:huhu...bagus..tp saya tak boleh kot nak konsisten dengan benda tu..mahal..
lagipun x selamat sangat detox cara tu..sebab tak tahu kuar kot mana.. kalau bukan kuar ikut kulit susah la.. hurm.. selamat sket pakai detox yang foot patch punya..

zures said...

info yang berguna...tq sangat-sangat walaupun muka akak xde jerawat..hehehe

amira said...

@zures: huhu..oke2..kre just consider your inner organs je la..sesama

 

Short and Sweet Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template