Friday, August 6, 2010

Bila Mulut Pun serupa Macam Keldai

tak pasal2 keldai jadi bahan pula..
tersedak2 dia tengah makan di padang rumput yang hijau itu..
erk..keldai makan apa ye???
jangan tanya mira...mira pon tak taw..
kemungkinan atau 100% dia makan rumput la kot..
kalau batu tak logik pulak..

gigi saya canteeekk ok~~
Kita simpan dulu cerita inche keldai ni
Satgi kita ceghite balik..bagi dia hadam semua rumput2 dalam perutnya..
<><><><><><><><><><><><><><><><><><> 
Rasa macam mimpi ngeri..
Mira terbayang 5,935 orang (mungkin bertambah lagi di masa depan)
sedang membawa parang sambil merusuh di luar rumah
Tak pon sedang diacu pistol
Tak ada perlindungan..

Tak ada pembelaan
Semua orang pon asyik lontar kata maki hina buat kita rasa duka nestapa
Terpaksa berkurung di rumah aje..
Silap2 terkurung di penjara..
Tak di Malaysia di luar negara..
Bukan mulut je binasa..
Tapi hidup pon punah…
Hanya kerana biskut takde di kawasan sendiri
  
Itu la padah..bila mulut lagi laju dari akal..
Sendiri tanggung lah ye..
Mungkin lepas ini cik kak tu dah tak boleh bersuara..
Mendehem pon orang sudah jengil mata..
Kerana suaranya sudah sama bunyinya dengan si keldai..

Firman Allah
“Sesungguhnya suara yang paling jelek adalah suara keldai (QS. Lukman: 19).
 Menurut Rumi, yang di maksudkan dengan paling jelek suaranya bukanlah yang paling keras suaranya.
Ketika Allah menciptakan seluruh makhluk dan roh ditiupkan ke dalam diri mereka, semuanya hidup. Kalimat pertama yang mereka ucapkan adalah memuji Allah swt, bertasbih kepada-Nya. Tapi ketika semua bertasbih, keldai tidak bertasbih. Dia diam saja. Suatu saat ketika seluruh binatang diam, keldai itu berteriak.
Orang-orang bertanya, “Mengapa keldai itu?” Ternyata keldai itu berteriak kerana lapar. Kata Rumi, “Suara yang paling jelek di sisi Allah adalah orang yang hanya bersuara ketika perutnya lapar, atau ia hanya bersuara ketika membela kepentingan dirinya saja.”

Petikan (tulisan berwarna biru) dari: http://firdaus-sulaiman.blogspot.com
Sila baca sambungannya lagi..~~

jangan samakan diri dengan si keldai  sepert cik kak ini disamakan seperti si keldai itu???
Beri pandangan anda..

p/s: tiada keldai yang dikorbankan di dalam pembikinan post ini…

7 komen dari pembaca :

PinQib said...

i despise war

diana said...

dia giler meroyan kot..
kesian..!

iqbalsyarie said...

entah...better not to include her in the entry,not to be too detail surely.people make mistakes.yes,she did.but,we dont know either she had change or apology kan?

Tapi,betul...it's one example of suara keldai.But for me...suara keldai yg paling scay ialah suara org2 yg nak menghalang org lain buat baik!saya pernah tulis kat siniBahaya suara keldai!

btw,a gentle reminder from u!thanks...i like!moga saya tak jd keldai~huhu

Latest post:trip Pulau Pangkor,bahagian 3 dah!!

mahira oya said...

perang parang ape..hehe

OrenLimau said...

did u mean something?
i think i know but not the details.

Khairul Azmi said...

tu la mira..azmi dah baca apa yg dia tulis kt fb dia..memang la mulut dia hot..
harap je pakai tudung..ape2 pun smoga dia insaf....

cuz said...

spekah yg dimaksudkan dlm entri ini sebenarnya??suare keldai tu yang paling buruk yer..baru ku tahu hari ini..

 

Short and Sweet Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template