Sunday, September 5, 2010

Mereka ajar saya

salam kepada semua rakan blogger..
maaf nampaknya tak berkesempatan untuk blogwalking minggu ni
super duper busy.. entry pon tak update
minggu lepas saya hadiri program Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS)
alhamdulillah .. dapat jalaninya dengan baik

kami (saya dan rakan-rakan lain) menempatkan diri di Pusat Sumber (PS)..

jadi ada masa-masa yang tertentu PS itu akan dipenuhi oleh murid-murid.
seronok melihat gelagat mereka

guru-guru ibarat ibu bapa
"anak-anak ibarat kain putih... ibu bapalah yang mencoraknya"
sambil melihat keletah anak-anak ini..
terfikir juga.. bolehkah saya menjadi pendidik yang diperlukan pada masa akan datang??
______________________________________
tugasan kali ini membolehkan saya masuk memerhatikan guru mengajar..
saya berpeluang untuk masuk kelas yang hampir 'hujung'
dengar je perkataan 'hujung'
perkataan pertama yang berlegar di minda adalah 'nakal'

huh... masuk kelas memang bersepah dengan sampah..
guru yang saya nak observe terpaksa suruh mereka kutip sampah..sapu2 dulu
ada yang buat dek je... macam tak makan saman sebab sibuk mewarna poster merdeka
kasihan tengok guru tu menjerit-jerit..
saya pon pergi ke kumpulan yang sedang mewarna..,
dengan nada serius tapi memujuk..
"berhenti sekejap... kutip sampah-sampah kat bawah ni"
seraya itu mereka bangun..
dan kutip sampah di awah meja mereka...

setelah lebih kurang sepuluh minit...kelas pun dimulakan...
Alhamdulillah.. semua murid-murid senyap.. masing-masing nampaknya memberi perhatian terhadap proses P&P dalam kelas..
walaupun ada segelintir yang bersembang sesama sendiri..
sementara itu.. saya mengambil beberapa keping gambar untuk tujuan tugasan saya nanti

mereka memang 'nakal' tapi itu mungkin kerana masing-masing ada masalah di rumah
ada yang yatim piatu,
ibu bapa bercerai dan sebagainya..
di sekolah lah tempat mencari perhatian dan kasih sayang dari insan bernama guru sebagai pengganti
kerana itu mereka 'nakal'... nampaknya sekolah adalah 'sekolah sabar' bagi saya dengan berdepan kanak-kanak seperti ini..




teringat waktu kecik2 dulu.. kalau saya fokus.. saya muncungkan mulut.. hehehe.. comel~~

'don't judge the book by its cover"
mereka 'nakal' tapi dahagakan ilmu...
moga saya diberi kekuatan dan petunjuk untuk hadapi golongan ini..
dan doakan saya tidak tersalah mencorak mereka.. Ameen

p/s: sy dah remove intense debate setelah mendapat banyak aduan tentangnya.. mohon ampun dan maaf terhadap kesulitan yang dialami

11 komen dari pembaca :

Anip™ said...

huh..trigt lak plak wktu skola rndh dlu..best woo..

Un Phat Lee said...

gudluck cikgu!

p/s: lu muncungkan mulut.comel ke?huhu. XD

amira said...

Anip: memang best zaman tak matang dulu kan...hukhuk

Un Phat Lee: heh.. comel ok.. mekasehh~~

iqbalsyarie said...

ya...betul tu amira...
Merekalah yg akan menggantikan kita nanti.Mereka itu sangat mudah didekati dan dididik semasa usia kecil,maka teruslah berusaha ya :)

Moga dapt menjadi guru yg baik :)

TERBARU: Bayyinat-penjelasan

Anne Boleyn said...

kadang2 kesian tengok budak2 kelas hujung ni kan. sbb tu kita kena fokus lebih pada dia.

p/s : jom join slot Bingkisan Salam Syawal kat Redmummy.com jom? Anne Boleyn dah join.. check my latest entry kay.. :)

Azmi said...

bagus la mira ni...
hehe...
siap suh budak2 tu lagi..
bagus2 ada ketegasan disitu

diana said...

muncungkan mulut tak pe..
jangan pokes sampai air liur meleleh dah le..
tu la akak mase sekolah rendah dulu..
hahah..wat malu je!

Nobita Sensei said...

diorang nakal sbb nakkn perhatian sebenarnya..

Hazwan said...

wah g kursus tu

+akufobia+ said...

suka kat geng nakal yang comelcomel.hee.

Fane Davis said...

bakal cikgu lah neh kan??heheh...pBS sudah habis ka??

 

Short and Sweet Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template