Sunday, February 6, 2011

Komen cerminan konklusi


Pernah ketawa terbahak-bahak dek komen yang ditinggalkan rakan-rakan blogger anda? Komen yang ditinggalkan mungkin hanya sipi-sipi atau tiada kena-mengena langsung dengan penulisan anda. Secara terus mungkin di hati terdetik:

“Eh, yeke aku ada tulis pasal ni?”

“Bila masa pulak aku cakap pasala ni?”

“ Apa kena-mengena la komen dia ni dengan entry aku? Hahahaha”

Rakan tersebut mungkin hanya skimming artikel anda dan tidak memahami secara sepenuhnya apa yang ditulis. Kalau begitu, anda masih dianggap bernasib baik kerana ada juga yang tulis komen langsung off topic.
Walau macam mana pun komen yang diterima, sebenarnya itulah konklusi yang dia dapat dari entri anda. Anda sedang gembira kerana dapat sesuatu dan anda menukilkannya panjang berjela, namun hanya satu
patah saja sahaja yang anda terima –“ tahniah”, “good luck”. Jangan marah kerana walaupun pengunjung itu hanya baca ‘gitu-gitu je’ sekurang-kurangnya dia dapat gambaran apa yang disampaikan dan memahami perasaan anda.


Kadang-kadang anda tulis banyak perkara dalam satu entri tapi hanya satu perkara yang dikomen. Itu bermakna, yang dikomen itu adalah yang penting atau berkaitan dengan hidupnya. Mungkin juga itu adalah perkara baru baginya.

Kalau entri anda tak dikomen pon taka pa kerana anda dah berusaha menggunakan otak anda sendiri untuk menulis ayat-ayat tersebutdengan usaha anda sendiri. (Yang copy paste lain cerita la..). Sekurang-kurangnya otak anda tidak akan reput.
ahh.. takdelah sampai begini.. ( cr to google)

p/s: Hari esok akan mula lembaran baru di kolej. Makin sibuk. Moga diberi jalan mudah oleh Allah.

4 komen dari pembaca :

OrenLimau said...

hahaha
ko ske comment aku kan?
hahahahahahhahaha
aku gelak jek..
highway jem..xyah balik!hehe

NuSaNa NoSa 91 said...

ha3~ keen pernah alami keadaan camni.. tp biasanya, keen suke wat tajuk lain, tp entry cite sal lain.. dr situ, kita bleh tau sape bc entry kita tu dr mula smpai abes.. klu yg xbc, sure komen dia lain drp entry.. ha3~ ^_^

Azmi said...

betul la tu
tak larat kot nak komen semua yg kita tulis..memadailah kita menerima komen dari hasil tulisan kita..tak de orang komen pun tak pe..yg pemting kita ikhlas menulis

♥xaturen♥ said...

keh.keh.keh... tak pelah... orang komen cam manapun..
sekurang kurangnya dia menyinggah juga kat blog kita dan beri bagi sesuatu..
tak semua orang memberi yang sedap2.. erm.. betul ke komen ni?

 

Short and Sweet Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template