Tuesday, August 23, 2011

Hari-hari pergi berperang.

Dealing with myself is not even easy. Hakikat manusia yang punya cita rasa, pasti ada sahaja benda tak kena. My old self selalunya akan terus vent out  apa yang terbuku di hati. Kalau hati tengah senang hingga tak sedar senyum ke telinga tapi kalau tak suka dan marah tak sedar 'tersembur' pun ada. Ah.. sengsaranya orang di sekelilingku. Huh! baru tahu?

Di dalam semua situasi, selalunya hati, emosi dan akal yang berdamping dengan iman akan beperang hebat lebih-lebih lagi apabila ditimpa musibah. Mungkin luar sahaja nampak tenang namun dalam diri ini Allah sahaja yang tahu hebatnya nafsu,emosi dan akal berperang. Mana tidaknya, nafsu hanya ikut apa dimahukan,emosi mahu ikut apa yang dirasa. Cuma akal yang didampingi iman hanya beridiri sendirian melihat tamaknya nafsu dan hati. Salah siapa yang selalu kupersoalkan.Entah...cuma mampu termenung mengenangkan semua ini. Doa yang penuh pasrah sambil mengharap keberadaanNya disisku:

Ya Allah, Kaulah yang datangkan sesuatu dan sesorang itu dalam hidupku, maka Kau jualah yang membawa pergi semua itu dariku. Maka, berikanlah aku petunjuk, ketabahan dan ketengan menghadapinya moga di akhir perjalananku nanti,aku dapat bertemu denganMu di dalam redhaMu

 Alhamdulillah, Ramadhan kali ini dapat juga menjadi medan tarbiyah buat diri. Walaupun mungkin hanya sedikit namun amat bermakna.

p/s: hari-hari berperang begini.. sengsaranya hanya Dia yang tahu~

0 komen dari pembaca :

 

Short and Sweet Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template