Tuesday, July 7, 2015

Marriage Expectation and Reality

0 komen dari pembaca
In just about 12 days, my single days will be over.
With all these viral cases of marriage destruction over videos, conversation and all the online expressions, I feel a bit nervous.

I can say we seems to expect that marriage is a happy phase as our minds are being washed out with the novels and dramas that have been feed to us.
Men are expected to be loving, romantic, buy her woman stuff and make surprise events.
Women are expected to be caring, sweet, pretty and ect.

However, heyyyyyyyyy wake up.Love is not love until you commit to it. Both. Man and woman. Problems do come later but that's up to us on how to manage them.

The truth is I don't know myself. I don't know him. So, I don't want to expect him to be the  most perfect man that I've ever meet. I really hope he accept me for who I am. That's enough for me.
I just know he is a caring brother to his siblings. A good son. A good 'ustaz'. I pray that he will be a good husband and father in future.

The reality of this marriage is just all over my head. The are some pessimistic people say that marriage comes with problems, while the opposite people tell me to cherish my newlywed days. I know the reality so I stop dreaming about anything that will make me depress later on. I had enough of daydreaming. Hahah.

p/s: I hope in when I read this excerpt in future, I did not regret having this marriage.
 

Thursday, May 28, 2015

No KP mula nombor 0 payah nak timbul kat MS EXCEL? Nahhh

0 komen dari pembaca
Semenjak borang offline nak kena isi ni, mesti perasan yang dalam ruangan kad pengenalan tu 0 tak lekat. Yelah dah zaman millenium ni semua no kad pengenalan mula balik dengan nombor 0. Contoh 080416083421. Tapi nombor yang merah tu tak boleh gak nak timbul dalam MS Excel. Haish.
Nah... boleh la tengok kat sini. 
Tak faham maaf la ye jika kurang jelas.

Geram betul jadi gini ye dok? Haaa, select je semua ruangan 'kad pengenalan' tu kemudian right click'.

Keluar gini kan? Pilih 'Format Cells'.
Pilih 'custom' dan klik pada no 0.

Kemudian dekat ruangan Type: tulis no '0' 12 kali. Tekan ok. Siap!

Taraaaaa......

Ok. Selamat mencuba.

Wednesday, February 25, 2015

Rant on "buku kat mana, buku-buku kat mana?"

0 komen dari pembaca
Tension ooo kalau dok syok mengajaq depa tak bawak buku pulak. Pagi tadi dok tanya murid mana buku terus rasa nak hijack lagu #awakkatmana. Ini hanya untuk suka-suka. Tiada niat nak bagi lirik jadi huru-hura ye Taufiq Batishah. Waktu dok nyanyi lagu ni kena bayangkan situasi gini:

Cikgu penat dah tanya pasal buku pada anak muridnya. Asyik tak bawak je. Letih den.

Tajuk: Buku kat mana?

(Ku tanya)Buku kat mana, buku-buku kat mana? (Yea)
Buku kat mana, buku-buku kat mana? (ku tanya-tanya lagi)
(Ku tanya)buku kat mane, buku-buku kat mana? (Yea)
Buku kat mana, buku-buku kat mana? (ku tanya-tanya lagi)

Buku kat mana, buku-buku kat mana? (Yea)
Buku kat mana, buku-buku kat mana? (ku tanya-tanya lagi
(Ku tanya)buku kat mana, buku-buku kat mana? (Yea)
Buku kat mana, buku-buku kat mana? (ku tanya-tanya lagi)

 Buku kat mana? Buku-buku kat mana
Asyik tak bawa buku lupa macam orang tua
Awak sudah kenapa tak tengok jadual ke
Bukan lagi bulan satu tapi ni dah bulan dua (hey)

Di mana?Di mana? Penat cikgu tanya?
Kamu ni kenapa? Nak mengada-ngada
Ini bukan namanya manja
Geram cikgu dibuatnya

Tertinggal di rumah, alasan sama lagi
Tak rasa bersalah, nak dekat seribu kali
Kenapa selalu tak bawa
Sikit-sikit cikgu mesti tanya

Buku kat mana, buku-buku kat mana? (Yea)
Buku kat mana, buku-buku kat mana? (ku tanya-tanya lagi)
(Ku tanya)buku kat mane, buku-buku kat mana? (Yea)
Buku kat mana, buku-buku kat mana? (ku tanya-tanya lagi)
Buku kat mana, buku-buku kat mana? (Yea)
Buku kat mana, buku-buku kat mana? (ku tanya-tanya lagi
(Ku tanya)buku kat mane, buku-buku kat mana? (Yea)
Buku kat mana, buku-buku kat mana? (ku tanya-tanya lagi)

Gitew haaaa... tak semua pun ni.
Stress uols. Nak nyanyi suara tengah sengau. Hahaha. Penat buat Bahan Bantu Mengajar, mengajar pung pang pung pang... deme tak bawak buku pulak.Grrrrr....

p/s: maaf kalau rima tak masuk. Picing la ka..terrr





Saturday, February 21, 2015

Tsundoku escapee

0 komen dari pembaca
I don't remember the last time I enjoy a book. Reading and be immersed in it. 
I admit that I am a tsundoku. Here is the word's meaning:

                (Source:google)

I enjoy buying good books but I can't seem to finish a book all the way nowadays. I feel abashed when a friend in my facebook posted about this word.

It feels like a sudden wake up call for me to spend some time reading printed pages rather than screens. 

Recently I bought two books. Alhamdulillah, I finish one of those in five days. I left one in KL though.


Catatan Matlutfi is a fun, leisure and light but awakening messages through all the pages. While Annur & Meow is an interesting comic that use jawi as the medium.

For now, I'm immersed in my own imagination throughout this book. 

I've re-read this book many times as i left it halfway. I really hope I can finish this book. I want to be a tsundoku escapee.  Seems that I less write here because I less read. 

Wednesday, February 18, 2015

Asrama

0 komen dari pembaca
Sepanjang 26 tahun aku hidup, 10 tahun 6 bulan aku duduk asrama.
Merasa belajar hidup berdikari.
Basuh baju sendiri.
Serika baju sendiri.
Bangun tidur bangkit sendiri.
Makan sendiri.

Banyak kenangan sebenarnya yang aku ingat-ingat tapi lagi banyak yang lupa.
Mungkin aku ni jenis memilih dalam menyimpan memori dan kenangan silam.
Aku rindu zaman belajar tapi aku tak tipu kalau waktu aku belajar aku dok tunggu bila nak habis.

Yang paling aku ingat adalah hari pertama aku masuk asrama. Mak dan ayah aku tolong angkat barang masuk bilik letak kat katil. Lepas tu tinggal ja. Pandai-pandai la aku kemas sendiri. Waktu tu tak pandai nak cemburu tengok orang lain mak ayah depa tolong pasang cadar dan kemas loker.

Paling seronok adalah kawan-kawan walaupun aku tak pandai sangat berkawan.
Banyak yang lari dari aku sebab mungkin tak tahan perangai aku. Hipster konon la.
Sebab tu aku nak mintak maaf. Maaf ye kawan-kawan. Aku memang langsung tak matang pada zaman tu walaupun sekarang aku matang sikit je la.

 

Short and Sweet Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template